
Oláh Katinak a porcelán nem
hideg. Pláne nem rideg. Inkább maga a gyönyörűség. Forró fémmel „körülölelve”
pedig még meghittebb, bensőségesebb benyomást kelt. Bennem is.
Van egy törött kínai vázám. (A porszívózás áldozata...) Még
gondolkodom rajta, hogy heroikus törekvéssel megragasztom, vagy esetleg a
fürdőszobába kerül mozaik csempeként. Egy biztos, már sosem lesz a régi.
Katinál az ékszerkészítés története porcelángyűjtéssel
kezdődött. (Azóta tetemes készlet gyűlt össze törött darabokból, elég lenne még
egy emberöltőre.) Egyszer úgy adódott, hogy az interneten való kutakodás során
– be szeretett volna azonosítani egy pecsétet – mintegy véletlenül talált rá az
ötletre, hogy törött porcelándarabból ékszert is lehet készíteni. És bár
elsődlegesen inkább megmenteni, „éppé tenni” szereti a porcelán tárgyakat,
mégsem elvetendő ötlet, ekképpen adni új életet egy törött porcelánnak. A régi,
antik, történettel bíró, és még megmenthető porcelánokat ma is sokkal
szívesebben restaurálja.
De ha töredékekhez jut hozzá, vagy törötten kap ilyeneket,
akkor esélyt ad az újrahasznosításnak – akár a törésforma is meghatározhatja,
hogy milyen medállá válhat az adott darab, addig csiszolgatja, amíg egy szép,
beszédes forma megszületik. (Leginkább medálokat készít, de sokszor gyűrűk is
kikerülnek a keze alól.) A legkedvesebb minták a XIX. századi, mívesen
kidolgozott, aprólékosan díszített porcelánokból ill. fajansztárgyakból
kerülnek ki, hiszen ezeknek minden „morzsája” könnyedén önálló életet kaphat.
Nem is feltétlenül csak természeti motívumokat tartalmaznak, nagyon sokfélék.
Éppúgy, ahogy a vásárlók is, akik Kati kollekcióiból választanak maguknak
nyakláncokat, bár vannak közös jellemvonásaik: pl. romantikus alkatúak, és
számít nekik a tárgyak története is.
Erről szívesen mesél az alkotó. Van pl. olyan értékű
porcelánból készült darabja is, amelynek készletéért annak idején akár földet
is adtak... Mert ha az a csésze mesélni tudna... történelmi időkről, emberi
sorsokról, világégésekről... Kézműves foglalatosság közben van is idő és
lehetőség ezekről elmélyülten gondolkodni, elmerengeni. Időnként olyan
felkérést is kap, hogy a családi porcelán darabjából készítsen egyedi ékszert,
mert ezáltal tovább élhet a családtörténetben az adott tárgy, még ha nem is
akként, aminek született, pl. egy étkészlet tagjaként, de folyamatos
használatban és büszkén viselve.
Ha egy vásárló a törött porcelánból készült ékszer mellett
dönt, már önmagában ez a választás is nagyon megható és megtisztelő, és tükröz
egy értékközpontú szemléletet. Nemcsak az újrahasznosítás követendő elve miatt,
hanem azért is, mert a kézműves, az egyedi termék mellett tette le a voksát. Az
Éltető Balaton-felvidékért Egyesülettől Oláh Kati ékszerei elnyerték a Vidék Minősége
védjegyet, mely rá is ösztönzőleg hat, és büszke a minősítésben megmutatkozó
elismerésre.
A kitűzött cél – ha egy szóval kellene kifejezni –
egyértelműen az értékmentés lenne. Manapság ritka kincs az az ember, aki
ebben a „túlkínált” fogyasztói társadalomban még meg tudja látni a múlhatatlan
szépséget, az időt álló értékeket. A művészember igényessége lehet az oka, az a
látásmód, ami valahogy rááll a szépségre – azt akarja bekebelezni, akár szó
szerint is értve, hiszen szívébe zárni csak szépet, az értékeset szeretné
minden ember.
Megfigyeltem, hogy korábbi festményein főleg fák és tájak
szerepelnek, az embernek csak mint szemlélőnek szán szerepet a művein.
Hasonlóan ahhoz, ahogy az indiai bölcselet világában Purusa (az ember, a
szubjektum) nézi Prakriti, a természet táncát. A természet idilliségét
talán éppen az adja, hogy az ember csak nézi, gyönyörködik benne, de nem
avatkozik bele, pláne nem próbálja „megjavítani”, megváltoztatni.
Persze van úgy, hogy javításra szorulnak bizonyos
természetbeli hiányosságok, fogyatékosságok. Kati öt évig dolgozott a Pető
Intézetben konduktorként: a gyerekek mozgástanulását, gyógyulását segítette, és
ezzel bizony az értelmük is kinyílt, a tudás megszerzésére „teret nyitott” a
mozgás által. Apró lépésekkel, napról-napra fejlődve haladtak az úton, és
együtt élte meg a csodákat a gyerekekkel.
Ám a fővárosi életet nem találták élhetőnek festőművész párjával, felismerték, hogy az a világ nem nekik való, túlságosan zsúfolt, zajos, így vidékre költöztek. Most a Balaton-parti kistelepülésen, Paloznakon természetközeli nyugalomban élnek és alkotnak. Körülvéve csodás porcelántálakban élő szebbnél-szebb pozsgásokkal, Katinak ugyanis ezekből is kiterjedt gyűjteménye van. Szabadidejében szívesen fotózik, gyönyörűségekkel lakatja jól a szemét is. Mostanság nem nagyon van érkezése festeni, minden idejét lefoglalja a porceláncsinosítgatás. Műhelyéből csodás ékszerek kerülnek ki, történettel bíró, egyedi alkotások, melyek talán éppen egy – a porcelánokhoz képest – szemtelenül fiatal dekoltázson pihenve írják tovább az értékek történetét...
Suddha77